Užitečné rady
ÚDRŽBA
Při ujetí 8000,15000 km:
Dotáhnout šrouby a matice na motoru (uchycení motoru, matice víka válce, uchycení karburátoru, upevnění výfukové trubky, šroub na páce nožního spouštěče, upevnění páky spojky, šroubu na páce nožního řazení, šrouby na víku spojky, výpustná zátka oleje, dotáhnout a zajistit matici na hnacím kole),zkontrolovat vůli ložisek kol,zkontrolovat hladinu oleje v převodovky,utáhnout šrouby a matice na rámu,zkontrolovat ložisko řazení, případně nastavit,olejový čistič vzduchu vyčistit a naolejovat,výměna oleje v převodovce,naolejovat Bowdeny a hřídel rychloměru,promazat otočnou rukojeť plynu.
Po každých ujetých 3000 km:
Zkontrolovat zapalování a případně nastavit. Zkontrolovat mazání přerušovače (mimo elektronické zapalování),přepojit elektrické zařízení a zkontrolovat,zkontrolovat a nastavit ovládací prvky,zkontrolovat volný pohyb předního a zadního kola,napnout hnací řetěz a zkontrolovat stopu kol,zkontrolovat nabití akumulátoru a hladinu elektrolytu,na motore zkontrolovat správně nastavení karburátoru a jeho utěsnění. Případně nastavit,vyčistit výfuk,vyčistit čistič v kohoutku paliva,řetěz potřít tukem a naolejovat,promazat ložiska koles a řazení, brzdové ústrojí a pohon rychloměru.
ODZIMOVÁNÍ
Lak:
Laku se nijak zvlášť věnovat nemusíme. Spíše pouze vizuálně zkontrolujeme, jestli je ve stejném stavu jako na podzim.
Pneumatiky:
U pneumatiky zkontrolujeme tlaky a případně do foukneme.
Baterie:
Baterii doplníme destilovanou vodou, pokud je třeba.Před provozem řádně nabýt.
Nádrž:
Pokud jste se palivové soustavě věnovali před zimou, tak není nutná zvláštní pozornost.
Výfuk:
Pokud jste dekarbonizaci (vypálení) výfuku neprovedli na podzim proveďte teď.
Vypálení výfuku se doporučuje alespoň 1 ročně.
ZAZIMOVÁNÍ
Než ukočíte sezonu je dobré udělat několik zákroků týkajících se laku,pneumatik...
Je nutné vybrat suché místo, spíše chladnějšího charakteru. Naprosto nevhodná je vytápěná garáž, která slouží taky k parkování auta, protože to jezdívětšinou přes zimu. A v tomhle období po příjezdu z venku dojde k opadání sněhu. Ten roztaje a v případě vytápěné garáže se vzniklá voda daleko rychleji vypařuje než v případě nevytápěné. Tím vzroste vzdušná vlhkost a to v kombinaci s vyšší teplotou může způsobit problémy.
Lak:
Konzervace laku spočívá hlavně v odstranění nečistot a nanesení ochranné vrstvy. Konkrétní přípravky jmenovat nebudu, protože je jich nespočetně. Navštivte nějakou pumpu nebo specializovaný obchod, zde se můžete vyřádit dosyta.
Pneu:
Pneu je vhodné nafouknout o trochu více něž normálně. Dobré je postavit simsona na stojánek a ne ho nechat stát opřeného, protože pak zbytečně zatěžujete pneu vyšším tlakem na jednom místě a může se vám na nich udělat bota.
Baterie:
Baterii je v každém případě vhodné vyndat ven a nechat ji přes zimu někde v teplejším prostředí. Nutné je v případě, že skladujete simsona na místě, kde je pod nulou, protože nenabitá baterie mrzne už při pár stupních pod nulou. Před delším skladováním je dobré baterii nabít,a pravidelně kontrolovat hladinu elektrolitu.
Nádrž:
V případě kovové nádrže je velmi vodné ji naplnit až po okraj, aby nezrezivěla. Rez se pak odlupuje a ucpává palivovou soustavu. karburátor. Ten je vhodné vypustit a při tom vyčistit. Vypouští se proto, aby se vám tam přes zimu neusadil nějaký bordel.
Pokud používáte papírový palivový filtr, tak je vhodné ho na jaře vyměnit.
Motor:
K motoru se dá říct jen toto,odšroubujte zapalovací svíčku a otvorem nalijte přiměřeně kvalitního oleje,3 prošlápněte nožní spouštěč a svíčku zašroubujte. Na jaře se jinak mužete setkat se zrezivjelím válcem.
Výfuk:
Výfuk je dobré zacpat hadrem, aby se do motoru nedostala vzdušná vlhkost. Výfuku se věnujte na jaře před začátkem sezóny, kdy se vyplatí v případě používání minerálních olejů výfuk každoročně dekarbonizovat vypálit.